Monday, December 20, 2010

e’ TRIlogy..DARUSSYIFA’ (unvanished efforts)

salam…sharing is caring…erm itu jer yg tpk skrg dlm minda aku rite now…apa yg nak dishare ek…well baru teringat ttg effort kami buat rawatan dgn Darussyifa’..

nak jd citer actually dah lama pernah berckp dgn hubby nak cuba pi dptkan rawatan kaedah islamic dgn darussyifa ni tp slalu ada jer yg membantutkan rancangan kami..tp kali ni saya rasa kena juga pergi..x bleh tidak..sampai bila nak postpone kan..kalu ikut halangan mmg byk, ada jer tp diri sdiri mau ingat apa yg penting n perlu didahulukan maka cari ler masa tu..bkn masa tu yg cari kita. so di satu hr hujung minggu – ahad yg lepas2 (dah x ingat tarikh) kami pi juga..

sehari sebelum aku dah siap research utk kesekian kalinya thru website mengenai darussyifa ni..tempat n kaedah rawatan mrk..all this while aku mmg x lekang baca doa mohon zuriat spt yg terdpt dlm buku doa2 rawatan penyakit keluaran dr haron din pengasas darussyifa’ ni..cuma blm tergerak ati nak pergi jer…BTW buku tu hadiah teman lama satu sek di johor yg telah berjumpa kembali akhirnya di KL ni….** thanx ana!!

i search for nearest pusat rawatan to my housing area or place which is in rawang..so ada rupanya kat Tmn Rawang Perdana – kelolaan tn Hj Jantan Awang bertempat di surau Nur-Ikhwan. Saya call dulu utk mengetahui prosedur rawatan n kemungkinan keperluan yg perlu dibawa utk rawatan..alhamdullillah cuma perlu dtg sekelamin n bawa 2 btl air mineral…utk bacaan doa skit kot n buat minum – tekaan aku ler…so set kami decide pi next weekendnya which is on sunday.

details info utk cawangan darussyifa n selebihnya leh pi SINI

aku dan hubby decide pi lepas solat asar, snang skit..dah selesai sgala kalu nak bjalan pun x ler rasa susah nak singgah mana utk tunaikan yg wajib tu even rawatan dibuat kat surau tp agak leceh utk kaum hawa ni..almaklum byk yg nak ditukar pakai bila nak bersolat tu…selepas n sebelum. kami sampai dlm kul 5.30..agak tersorok perumahan ni n surau ni punya lokasi n keadaan surau pun agak x berapa terserlah. x per arr..yg penting dah sampai..kami pi daftar n amik nombor so ikut kiraan lg 15 org nya sblm turn kami so kami minta izin nak kuar pi beli air btl n mkn jap since x lunch pun so ptg dah trasa laparnya tu…

selesai mkn kami pi smula ke surau n tunggu giliran. actually style rawatan is ikut no..n di bah anjung surau ni dipasang tirai utk mengasingkan ruang2 rawatan yg ada..lebih kurang dlm 7 ruang juga dimana setiap satu ruang ada seorang perawat/ustaz yg handle…so bila no dipanggil kita masuk ler ikut ruang yg ditetapkan. smentara menunggu sempat ler juga terdengar disebalik tirai2 tu ada pesakit yg seolah2 meninggikan suara (mcm kena rasuk gitu..wallahuallam) coz darussyifa is rawatan cara islam so pelbagai penyakit leh cuba dirawat disini.. termasuk spt kami…y not cuba kan..coz mmg ler aku yakin ayat al-quran tu membantu tp siapa lar diri kita…so cuba cari y agak pakar utk bantu kita n tunjuk ajar apa yg perlu dibuat or etc, which is apa2 pun tuan bdn kena lebih kuat ler keyakinan n semangatnya kan utk setiap hajat n rawatan yg diperlukan..then baru selebihnya ALLAH yg tahu n tetapkan. redhaaaaaaaaaaaa.

sampai masa, no aku dipanggil. kami berjumpa dgn ustaz Faduri (if x silap eja..mcm tu ar namanya). Tenang n bersih wajah dia…sayu lak nak bercerita masalah kami…tp apa2 pun ianya menjadi mudah bila masalah kami disambut baik dgn sdikit intro muhasabah diri sdiri terlebih dahulu….sikit2 ustaz mula korek rahsia kami n skit2 juga dia minta kami bersabar n jgn seskali berputus asa dlm apa jua cara perubatan yg kami lakukan n yg penting jgn lupa berdoa…minta pd yg ESA. selain dr tu kami diminta buat solat taubat nasuha utk sgala keterlanjuran n dosa yg mungkin tlah dilakukan(mmg ada lakukan..almaklum kita manusia biasa..x mungkin dpt lari dr sgala dosa kan…huhu..) n pastu selalu lar bersolat hajat katanya…minta n trus minta hajat kita agar dimakbulkan…AMIN

ya mmg aku pernah buat solat hajat ni zaman2 belajar dulu..minta dimudahkan masa duk exam..jauh dr darah gemuruh n leh buat exam n ditenangkan ati ler…n smua tu dah lama…so dah lama x buat solat sunat hajat ni…erm skrg bermula ler semula ibadah aku yg spatutnya x perlu ditinggalkan even bkn diwaktu memerlukan coz x rugi pun buat perkara2 sunat ni bahkan dpt menambah pahal pd yg kurang dlm hidup ni…oooooo manusia…iaitu aku. sedih plak bila dipk kan…skrg aku cuba cari celah2 masa yg ada utk buat solat hajat..n yg pasti skrg ni hajat aku utk mendapat zuriat..solat aubat nasuha pun aku buat bila berkesempatan….taubat utk sgala dosa yg lepas  dan mudah2an sgala2 dosa n ksalahan tu x berulang. AMIN.

cont pasal nasihat ustaz..ada satu yg menyentap minda n perasaan aku waktu tu bila dia bertanya pernah ke terlintas utk dpt lambat zuriat or x mau zuriat? fuuh..berderau darah dgr..coz mmg ada berbincang dgn mr hub masa baru2 betui kahwin..almaklum saya baru bhenti kerja ikut suami ke kl..tercangak2 cari kerja so kalu bleh biar smua stabil skit baru nak on tp lpas dpt kerja n dah ready till now lum ader….wallahuallam..tp atas nasihat ustaz tu, katanya even kita cuma berniat n terlintas di hati kadang2 allah tu maha kaya dia mendengar n mungkin dia tlah memakbulkan permintaan kami di saat tu…..maka skrg kami juga dinasihatkan agar x berputus asa berdoa dna memohon drNYA agar dikirniakan rezeki itu kembali.

so now on mmg saya cuba solat hajat sehari skali…n kalu dpt lebih dr tu…AMIN semoga DIA mendengar n memakbulkannya. lpas dr tu dia minta kami bawakan air tadahan hujan pd ari khamis mlm jumaat….utk apa..x pasti..yg pasti kena ler cuba dptkan..but till today x dpt2 lg air hujan mlm jumaat..cuaca mmg hujan tp x kena lar plak hr yg spt kita mahu..so kali ni kami war2kan pd sdara mara n kedua ibu bapa saya utk membantu..mana ler tahu tempat mrk hujan ari tu..leh arr tlg2 tadahkan.

jd skrg tgh berusaha every week tgk ada rezeki kami tak utk dptkan air hujan ari khamis mlm jumaat ni…frm my reading dr buku haron din tu ada 7 jnis air yg leh dibawa insyaallah mujarab utk berubat tp ustaz ni nak air ni..so kami tetap akan usahakan….AMIN..mudah2an dipermudahkan segala urusan kami.

till NOW…cukup ler dulu corat coret ni. bersambung lg dilain kesempatan.

No comments:

Post a Comment