Monday, May 9, 2011

hari IBU} umi@KHAIRIAH

salam smua..ini nama ibu aku yg tercinta..full name khairiah abdullah. actually aku bukan jnis celebrate hr2 peringatan mcm2 ni..n kalu ikutkan dlm islam x der pun hr2 mcm ni..so mmg x rasa guilty if x clebrate n wish pun coz aku punya cara lain … parents ni kena ingat sentiasa..even dlm duk senyap2 tu pun bila teringatkan umi aku ni, bleh meleleh air mata…sapa lar yg leh faham anak dia kalu bkn ibu sdiri..ayah pun x leh faham anak mrk sgt..kalu faham pun luaran jer kot..dlm ati ni, plg2 faham pun ibu aku ler jua…kekadang if leh la bawa umi aku tinggal dgn aku, nak jer bawa tp kenangkan umi sdiri pun masih ada ibu (nenek aku ler) utk dijaga n anak2 lain utk mengunjungi dia..maka aku x leh tamak..masih kena share…n we r good in sharing…x der lg ati umi yg terguris sgt dgn anak2 dia sampai dia berkecik ati x mau jumpa sesiapa antara kami..kasih syg dia sama rata jer…n kasih syg kami pd mrk x berbelah bg..espc aku kot..almaklum dlm idup aku slpas berkahwin ni cuma ada mr hub n parents aku ler…yg lain2 tu ia juga..cuma yg lebih aku rasa close n memahami..snang luah emosi n bercerita dgn pnuh perasaan.

so snang kata, mmg x der call umi aku smlm utk wish dia hr ibu coz baru je 3hr lpas call dia n berborak panjang…so x perlu tunggu hr apa, aku akan call kalu aku rindu n ada benda nak bertanya n bergossip…ha gossip u, gossip pasai adik beradik dgn umi jer ar bleh nak citer lebih2 pun, if not buka pekong di dada lak kalu bercerita dgn org luar kan…hahaha..marah kakak2 aku kalu tau aku bergossip ttg mrk..actually x der pun…kekadang tanya khbar mrk thru umi aku ada lar…coz mrk slalu call n duk dkat dgn umi..so satu call bersamaan a lots of questions ler…baru berbaloi2.

my umi…she is very supportive ttg anak2 dia n understanding…snang bawa bercerita compared to my father, sabar orgnya..melayan cucu2 n karenah father aku diusia tua2 mcm ni..almaklum sikap org berubah bila usia menganjak kan..so does my father..nasib umi jnis penyabar..dlm anak2nya aku x rasa ada seorang pun mnurun sikap umi tu..huhu espc ttg ayah…hahaha..ksian ayah..bkn apa, over sgt kdg2 tu ayah aku ni. umi pun jnis brani orgnya…n dgn anak2 dia x berkira tp dia tau hak dia..so dia panadai demand juga hak dia..hehehe, bangga aku bila umi aku jnis x segan minta duit belanja bulanan dr anak2..coz for me this is OK!! serious ok..bila lg nak balas jasa mrk kalu bkn dgn duit usaha kita slpas apa yg mrk buat..coz kalu nak buat lik smula apa yg mrk buat mungkin aku x terbuat…so bg aku slagi aku bleh tunaikan permintaan dia aku buat..slebihnya doa n kasih syg yg x putus2 lar…bkn umi minta byk tp sesuai dgn kemampuan aku n aku agree…plus aku bkerja..x usik duit mr hub pun…n ayah pun dah pencen..bepa byk sgt pencen dia…di hr tua2 ni lar umi baru ada prasaan n keinginan nak mkn pakai yg mnarik skit..n berjalan2 mkn angin…so aku n e’ siblings layan mana yg kami mampu n umi pun x pernah minta lbih..coz dia tahu..TAHU ttg kmampuan anak2nya. dulu apa yg umi buat smua berkisar ttg kami adik beradik so skrg ni turn kami n turn aku…slagi boleh aku nak buat almost all e’ things dgn umi if not wif mr hub…coz aku sdiri, masih sdiri dgn mr hub..kalu nak share apa2 pun dgn parents kami ber2 ler.

so buat umi yg jaga aku dlm susah n snang, sakit n sihat, suka n duka..smuga dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur….btw e’ best moment between me n my mom is

1)when she’s taking care of me tanpa jemu slama sbulan di hosp while i’m undergoing open heart surgery n

2)when we spent a moment performing our umrah together wif mr hub…e’ moment wif her besides me pray in front of e’ kaabah is so unforgettable…e’ tears is because of so many reasons and one of its is because of her..

3) n so many more till i cant barely remember to write it all n insyaallah in future too..i wish i close my eyes 1st before her..coz i don want to loose her.

LOVE u umi…frm ur daughter…An!!

m_DSC00985  m_DSC01002

No comments:

Post a Comment