Thursday, December 22, 2011

its confirm..REDHA

semalam akhirnya penantian berakhir..dan dlm minda ku byk yg berquestion mark???? how to face n how to react tp life must goes on.n bila dgr radio sinar berciter tentang apa yg mnarik sepanjang thn 2011, me n mr hub spontaneously said nothing best happen to us in this yr…ye ker? tertanya2 lak dlm hati..x bersyukur ke aku dgn umur yg masih bersisa ni..dgn sgala yg terjadi selama ni..even ada turun naik n jatuh bangun n tawa tangis…SYUKUR tp aku pun manusia, kadang hati ni berbolak balik dek ganguan si syaitan yg menghuni dunia kita ni..apa2 pun kami redha dgn apa yg terjd. even kekadang tertanya sdiri naper doa ku masih x termakbul?? susahnya hati ini ingin menerima dgn tenang…mudah2an kecelaruan ini berlalu dgn bantuanNYA. n terbaca ini semasa bersurfing mencari info yg berkaitan, n membantu diri ini mengingati n memahami kembali qada’ n qadar ALLAH. syukur

 

Apabila Allah cepat makbulkan doa kita,maka dia menyayangi kita...
Firman Allah,maksudnya:"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu mereka):Sesungguhnya Aku sentiasa hampir(kepada mereka):Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada Ku.Maka hendaklah mereka menyahut seruan Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."(Surah Al-Baqarah 186)

Apabila Dia lambat makbulkan doamu,Dia ingin menguji kita. Menurut al-Khatabi:"Jika Allah tidak menjawab doa seseorang,Dia kan memberikan kepadanya ketenangan dan kelapangan dalam hatinya atau mengelakkan dirinya daripada kecelakaan,menggantinya dengan pahala

Apabila Dia tidak makbulkan doa kita,maka dia merancang sesuatu yang lebih baik untuk kita...
Firman Allah,maksudnya:"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu,dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu.Dan (ingatlah),Allah jua Yang Maha Mengetahui(semua itu),sedang kamu tidak (Surah Al-Baqarah 216)
Oleh itu,sentiasalah bersangka baik pada Allah...
Firman Allah s.w.t,maksudnya:Aku bersama sangkaan hambaKu terhadapKu,maka bersangka tentangKu apa sahaja yang kamu ingini."(Hadis Qudsi)

 

Pernahkah kita terfikir siapakah yang memperkenankan hajat kita? Adakah semua hajat kita itu tertunai atas usaha kita semata-mata? Ada caranya hajat cepat ditunaikan.

1. Berdoa dan minta pada Allah.
Sudah pasti Allah itu pemberi rezeki. Allah maha mengetahui isi hati hambanya. Dalam alQuran Allah telah berfirman yang maksudnya “mintalah padaKu, nescaya akanKu perkenankan”.

Mintalah pada Allah agar hajat kita tercapai. Jangan malu, jangan segan. Apakah kita masih tidak percaya dengan firman Allah? Jangan jadi orang sombong dengan tidak berdoa.

Doa itu senjata umat Islam. Gunakanlah ia sebaiknya.

2. Menyempurnakan hajat orang lain.
Indahnya dalam Islam pabila tolong menolong menjadi keutamaan. Cantiknya Islam bila kita sempurnakan hajat orang lain, hajat kita akan tercapai.

Rasulullah telah bersabda yang bermaksud ” Sesiapa yang menunaikan hajat saudaranya, maka Allah akan menunaikan hajatnya pula”.

Kedua-dua cara itu mudah diungkapkan tapi amat payah dilaksanakan. Biasalah benda mudah pasti tak ramai yang nak buat. Tiada cabaran katanya. Pandanglah, renunglah.. Insyallah hajat kita akan tercapai

 

Ya.. Allah dengan berkat Nabi-Mu dan berkat guruku
Luruskanlah hatiku, agar agamaku lurus
Betulkanlah hatiku, agar ku ikhlas selalu
Tetapkanlah hatiku, agar ku tak tergugat
Dengan ujian yang menimpa
Ya.. Allah, Tuhan yang mencipta hati
Bersihkanlah hatiku, agar masmumahku
Tidak merosakkan agamaku
Dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain
Wahai Tuhan yang membolak - balikkan hati
Kuatkanlah hatiku
Agar keyakinanku tak berobah
Supaya aku sentiasa tabah
Tuhan, Engkau resapkanlah hatiku
Sentiasa bersama-Mu
Supaya aku rasa, ada kawan melindungku
Agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku
Aku merasa malu melanggar perintah
Dan aku sentiasa siap siaga menunaikan suruhan-Mu
Ya... Allah, Tuhan yang menjaga hati
Baikilah hatiku, agar seluruh hidupku menjadi baik
Supaya tidak khianat, dan tidak hasat dan tidak berdendam sesama manusia
Tuhan, limpahkan kedalam hatiku
Ilmu dan hikmah
Hingga aku dapat menyuluh hati dan menyuluh kehidupanku
Supaya lahir batinku bersyariat
Agar lahir batinku menjadi taat
Tuhan aku harap Engkau kabulkanlah doaku kini.

No comments:

Post a Comment